A władze województwa zrobiły z władz Głuszycy a przede wszystkim z mieszkańców .... Jak obiecali największe muldy pościnać na drodze wojewódzkiej (tj Sienkiewicza)tak tez zrobiły- no nie do końca. Tyle, że teraz oprócz muld jest jeszcze tarka. A my dalej słuchamy jeszcze większy hałas samochodów.
Ponad 1800 kilometrów długości będzie miała Cyklostrada Dolnośląska - koncepcja długodystansowych dróg rowerowych w regionie. Warty około 850 milionów złotych projekt poprawi dostępność transportową regionu, zintegruje lokalne drogi rowerowe i powiąże je z dolnośląską siecią kolejową.
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich 4 latach. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego.
Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju. Dzięki intensywnemu ruchowi turystycznemu trasy te stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają, przynosząc im wymierne korzyści ekonomiczne.
Podlegający marszałkowi województwa Instytut Rozwoju Terytorialnego zaangażowany jest w szereg projektów związanych z tematyką rowerową. Są wśród nich „Koncepcja transportu zeroemisyjnego w województwie dolnośląskim – mobilność rowerowa w codziennych dojazdach Dolnoślązaków„, czy koncepcja dotycząca standardów projektowych i wykonawczych dla powstającej w regionie infrastruktury rowerowej. Szczególnie ważna jest ta ostatnia inicjatywa, ponieważ to ona określa sposób projektowania i budowy przyszłych tras.
Projekt sfinansowany zostanie z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej, a biorąc pod uwagę fakt, że część tras rowerowych jest już gotowa, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Pewne inwestycje są jednak konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności – była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność.
Główne trasy rowerowe regionu tworzą sieć o długości prawie 1800 km. Sieć to 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
Trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk)
Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk)
Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa)
Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższych odległościach. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji. Dlatego Cyklostrada Dolnośląska zdecydowanie poprawi dostępność transportową regionu poprzez połączenie ich z regionalnym transportem kolejowym. Rozwijając tę formę transportu samorząd województwa realizuje jednocześnie cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.
Nowa Sól oferuje różnorodne możliwości noclegowe, które odpowiadają zarówno potrzebom turystów, jak i osób przyjeżdżających w sprawach biznesowych. W mieście znajdują się hotele, pensjonaty, kwatery prywatne oraz apartamenty, a także opcje dla większych grup pracowniczych. Wybór miejsca zależy od preferencji, celu pobytu oraz lokalizacji względem atrakcji, centrum miasta i głównych dróg dojazdowych.
czytaj więcejNowa Sól od wieków rozwijała się w ścisłym związku z rzeką Odrą. To właśnie położenie nad tą ważną arterią wodną zadecydowało o przemysłowym i komunikacyjnym znaczeniu miasta. Dziś historia zatacza koło - władze Nowej Soli przygotowują się do realizacji jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat: budowy nowej przeprawy mostowej przez Odrę.
czytaj więcejNowa Sól, miasto o bogatej przemysłowej i kulturowej przeszłości, ma także swoje miejsca ciszy, w których czas zdaje się płynąć inaczej. Wśród parków, ulic i nowoczesnych zabudowań kryją się nekropolie - dawne cmentarze, które opowiadają historię mieszkańców tego miasta, ich wiary, pracy i losów. Spacer po tych miejscach to jak podróż w głąb historii, pełna refleksji nad przemijaniem i pamięcią.
czytaj więcejNowa Sól to miasto, które zaskakuje swoją różnorodnością i spokojną, rodzinną atmosferą. Choć nie jest największą miejscowością w województwie lubuskim, kryje w sobie wiele atrakcji, które sprawiają, że weekend tutaj może być pełen wrażeń dla całej rodziny.
czytaj więcejAgroturystyka w okolicach Wałbrzycha to doskonały sposób na odpoczynek blisko natury, z dala od miejskiego zgiełku, a jednocześnie w pobliżu licznych atrakcji Dolnego Śląska. Malownicze krajobrazy, świeże powietrze i gościnność gospodarzy sprawiają, że coraz więcej osób wybiera taki rodzaj wypoczynku - zarówno na weekend, jak i na dłuższy urlop.
czytaj więcej